1. Pyöräily
Muutin Helsingin kantakaupungin laitamille ja suurinta osaa vähänkään pidemmistä matkoista olen keventänyt liikennettä fillarilla: nopeaa, hyötyliikuntaa, ekologista. Eilen koin jopa jonkinlaista urheilueuforiaa pitkästä aikaa, tähän asti asti olin nauttinut enimmäkseen pelkästä kivusta. Pyöräilijänä olen kyllä täysi mulkku: luon toruvia katseita punaisia päin ajaville tai saatan jopa osoitella topakasti että hei anteeksi sulla on PUNAISET, mutta itse syöksyn pyöräni kanssa joka ikisestä raosta dingitellen keskellä katukäytävää laahustaville jalankulkijoille ja hymyilen oikein leveästi tietä tarjoaville kuskeille vaikka koko autojono joutuisi pysähtymään kyseisen herrasnaisen tai miehen takia. Ja jos autoja ei näy tai niillä on punaiset niin en varmasti jää valoihin hengittelemään pakokaasuja!
Kaupunkipyöräily on kuitenkin yksi lempiharrastuksiani ja Töölönlahti ehkä yksi parhaita asioita koko kaupungissa! Tänään näytin ihan batmanilta viillettäessäni katuja pitkin, sillä jättikokoinen löllöpaitani muuttui laskuvarjomaiseksi viitaksi ilmavirran avulla. Pyöräilykypärään taas voisin investoida jo ihan syöksähtelevän ajotyylini ansioista? No synttärit on tulossa, ideaalikypärä olisi vaaleanvihreä tai pinkki jossa olisi isot kirsikat! ;)
2. Kuukuppi
30€ kertalaaki on monille kynnys, mutta kyseinen kumivekotin maksaa itsensä hyvin nopeasti takaisin! Niitä saa eri kokoisina ja kivoissa väreissä mm. ekokaupoista, tai tilaamalla netistä. Kuulostaa melkein no joo. Käyttö vaatii toki uuteen totuttelua, mutta helpottaa elämää! Kupin käyttö on paljon yksinkertaisempaa ja vähemmän stressaavaa kun siteiden tai tamponien käyttö, sillä se ei vuoda yli (vaikka et vaivautuisi edes lukemaan käyttöohjeita, puuppuduu) on huomaamattomampi, eikä tuota jätettä. Taidan ostaa toisenkin niin ei tarvitse pariinkymmeneen vuoteen investoida kuukautisiin! Kuppeja olen bongannut ekokaupoissa, tai sellaisen voi tilatasuoraan postiluukkuunsa esimerkiksi osoitteesta kuukuppi.fi. Kuppi on mukavampi, siistimpi, hygienisempi, huomaamattomampi, ja tietenkin paljon ekologisempi ratkaisu!
(Kuva osoitteesta greenienkokkailut.blogspot.com )
3. Maidonjuonnin vähentäminen
Nyt kun tili on tyhjä takuuvuokran ansiosta, 2€/l kauramaito on kultaa kun kopissa koko elämänsä möllöttävästä lehmästä pumpattu litku maksaa noin puolet kauramaidon hinnasta. Soijamaitoa en pysty juomaan, sillä kuumentamattomat soijalitkut (maidot ja jugurtit) aiheuttavat minulle joskus voimakkaitakin allergiaoireita: kurkku turpoaa kiinni, tai niin ikävältä se ainakin tuntuu! Kauramaito maistuukin lähinnä kauralle ja vedelle, mutta suklaan makuinen Nalle-kaurajuoma on parasta mitä maailmasta löytyy! Maksaa saman verran kuin normikauramaito, mutta suklaanallea löytyy todella harvoista ja valikoiduista kaupoista.
4. Tupakoinnin lopettaminen
En ole koskaan ollut fyysisesti riippuvainen nikotiinista, vaan tupakoinnin taustalla on aina ollut psyykkinen tai sosiaalinen syy: tupakka on ollut itseisarvo ehkä ainoastaan todella tukevassa humalassa. Tupakka on enemmänkin ollut minulle väline jonka avulla luodaan kontakteja ihmisiin, tai tekemistä että ajan saisi kulumaan odotellessa. Turhaahan se kuitenkin on, ja epäterveellistä, ja pidemmän päälle kallista. En kuitenkaan kiellä tupakointia itseltäni, mutta en koe mitään syytä harrastaakaan sitä, koska en tee sitä itseni takia. Täytän kuitenkin kohta 20, joten hyvä hetki lopettaa. Toisaalta kehuja saa vain yleensä ensimmäisellä lopetusviikolla..
5. Kagaskassit
Tyylikkäämpi ja kestävämpi vaihtoehto lähikaupan muovipusseille!
Ja jotta ette tuntisi itseänne niin huonoiksi ihmisiksi pajastan myös viisi noottia joita harrastan:
1. Pitkät suihkut. Kylpeilemään en onneksi pääse enää kotonani, ellei me osteta jotain lasten puhallettavaa uima-allasta. Yritän toki vähentää pahettani, mutta kuumassa vedessä lilluminen, varsinkin talvella, on luksusta.
2. Turhamaisuus
”That lipstick started to give them back their humanity.”
Ripisiväri ja kimaltavat kynnet parantavat elämänlaatua. Itsensä liiallinen sukiminen voi tietenkin olla haitallista, mutta niin voi olla myös sukimattomuus. Hyvin painavan perusteen kaikelle turhamaisuudelleni olen löytänyt Banksyn, brittiläisen taiteilijan kotisivujen kautta vuosia sitten: siellä oli ilmeisesti brittisotilaan kirjoittama, hätkähdyttävä teksti, jossa kerrottiin kuinka keskitysleirillä olleet ihmiset saivat ihmisyytensä takaisin käyttämällä punaista huulipunaa. Koko teksti kokonaisuudessaan englanniksi löytyy esim. tästä linkistä: http://www.kissandmakeup.tv/2007/05/banksy_that_lip.html
3. Kulttuurityhjiö
Arvostan tyhjyyttä itämaisen filosofian elämänkatsomuksessa, mutta esimerkiksi salkkarien, musakanavien, tai big brotherin jälkeinen tyhjiö ei jostain syystä tuota jostain syystä samaa mielenrauhaa kuin onnistunut meditaatiohetki. En kiellä etten olisi katsonut kerran kokonaista jaksoa esimerkiksi BFF:ää (Paris Hiltonin tosi-tv -ohjelma jossa etsitään Parisille uutta best friend foreveriä, or TTYN!) Miksi ihmiset kuluttavat aikaa väkisin väännettyyn sirkushuviin? Tyhjyys on välillä ihan hauskaa, mutta ärsyttää esimerkiksi radiojuontajat jotka saavat palkkaa seiskan luemisesta radiolähetyksessä. (Pliis palkatkaa ees mut!)
4. Facebook-unet
Pari viimeisintä untani on liittynyt tavalla tai toisella facebookkin. Alkaa todellisuus hämärtyä. Ehkä pitäisi lopettaa?
5. Let’s just say, I wanna lie in bed all day
Tänään oli vahvasti sellainen päivä ettei olisi tehnyt mieli nousta sängystä ollenkaan. Sunnuntai ja vähän heikko happi, mutta ei se ole mikään huono idea keskellä viikkoakaan ja ihan liekeissä. No, onneksi on sentään tuplapalkka, järjestäyneissä uskonnoissa on siis edes jotain hyötyä!
Mijau, niin se kello vaan on taas yksi yöllä, joten öitä/ jotain vuorokaudenaikaa
-Cherry

