maanantai 21. syyskuuta 2009

Pyhä sunnuntai

5 ekotekoa joita olen harrastanut viimeaikoina

1. Pyöräily

Muutin Helsingin kantakaupungin laitamille ja suurinta osaa vähänkään pidemmistä matkoista olen keventänyt liikennettä fillarilla: nopeaa, hyötyliikuntaa, ekologista. Eilen koin jopa jonkinlaista urheilueuforiaa pitkästä aikaa, tähän asti asti olin nauttinut enimmäkseen pelkästä kivusta. Pyöräilijänä olen kyllä täysi mulkku: luon toruvia katseita punaisia päin ajaville tai saatan jopa osoitella topakasti että hei anteeksi sulla on PUNAISET, mutta itse syöksyn pyöräni kanssa joka ikisestä raosta dingitellen keskellä katukäytävää laahustaville jalankulkijoille ja hymyilen oikein leveästi tietä tarjoaville kuskeille vaikka koko autojono joutuisi pysähtymään kyseisen herrasnaisen tai miehen takia. Ja jos autoja ei näy tai niillä on punaiset niin en varmasti jää valoihin hengittelemään pakokaasuja!
Kaupunkipyöräily on kuitenkin yksi lempiharrastuksiani ja Töölönlahti ehkä yksi parhaita asioita koko kaupungissa! Tänään näytin ihan batmanilta viillettäessäni katuja pitkin, sillä jättikokoinen löllöpaitani muuttui laskuvarjomaiseksi viitaksi ilmavirran avulla. Pyöräilykypärään taas voisin investoida jo ihan syöksähtelevän ajotyylini ansioista? No synttärit on tulossa, ideaalikypärä olisi vaaleanvihreä tai pinkki jossa olisi isot kirsikat! ;)

2. Kuukuppi
30€ kertalaaki on monille kynnys, mutta kyseinen kumivekotin maksaa itsensä hyvin nopeasti takaisin! Niitä saa eri kokoisina ja kivoissa väreissä mm. ekokaupoista, tai tilaamalla netistä. Kuulostaa melkein no joo. Käyttö vaatii toki uuteen totuttelua, mutta helpottaa elämää! Kupin käyttö on paljon yksinkertaisempaa ja vähemmän stressaavaa kun siteiden tai tamponien käyttö, sillä se ei vuoda yli (vaikka et vaivautuisi edes lukemaan käyttöohjeita, puuppuduu) on huomaamattomampi, eikä tuota jätettä. Taidan ostaa toisenkin niin ei tarvitse pariinkymmeneen vuoteen investoida kuukautisiin! Kuppeja olen bongannut ekokaupoissa, tai sellaisen voi tilatasuoraan postiluukkuunsa esimerkiksi osoitteesta kuukuppi.fi. Kuppi on mukavampi, siistimpi, hygienisempi, huomaamattomampi, ja tietenkin paljon ekologisempi ratkaisu!


(Kuva osoitteesta greenienkokkailut.blogspot.com )

3. Maidonjuonnin vähentäminen
Nyt kun tili on tyhjä takuuvuokran ansiosta, 2€/l kauramaito on kultaa kun kopissa koko elämänsä möllöttävästä lehmästä pumpattu litku maksaa noin puolet kauramaidon hinnasta. Soijamaitoa en pysty juomaan, sillä kuumentamattomat soijalitkut (maidot ja jugurtit) aiheuttavat minulle joskus voimakkaitakin allergiaoireita: kurkku turpoaa kiinni, tai niin ikävältä se ainakin tuntuu! Kauramaito maistuukin lähinnä kauralle ja vedelle, mutta suklaan makuinen Nalle-kaurajuoma on parasta mitä maailmasta löytyy! Maksaa saman verran kuin normikauramaito, mutta suklaanallea löytyy todella harvoista ja valikoiduista kaupoista.

4. Tupakoinnin lopettaminen
En ole koskaan ollut fyysisesti riippuvainen nikotiinista, vaan tupakoinnin taustalla on aina ollut psyykkinen tai sosiaalinen syy: tupakka on ollut itseisarvo ehkä ainoastaan todella tukevassa humalassa. Tupakka on enemmänkin ollut minulle väline jonka avulla luodaan kontakteja ihmisiin, tai tekemistä että ajan saisi kulumaan odotellessa. Turhaahan se kuitenkin on, ja epäterveellistä, ja pidemmän päälle kallista. En kuitenkaan kiellä tupakointia itseltäni, mutta en koe mitään syytä harrastaakaan sitä, koska en tee sitä itseni takia. Täytän kuitenkin kohta 20, joten hyvä hetki lopettaa. Toisaalta kehuja saa vain yleensä ensimmäisellä lopetusviikolla..

5. Kagaskassit
Tyylikkäämpi ja kestävämpi vaihtoehto lähikaupan muovipusseille!

Ja jotta ette tuntisi itseänne niin huonoiksi ihmisiksi pajastan myös viisi noottia joita harrastan:

1. Pitkät suihkut. Kylpeilemään en onneksi pääse enää kotonani, ellei me osteta jotain lasten puhallettavaa uima-allasta. Yritän toki vähentää pahettani, mutta kuumassa vedessä lilluminen, varsinkin talvella, on luksusta.

2. Turhamaisuus
”That lipstick started to give them back their humanity.”
Ripisiväri ja kimaltavat kynnet parantavat elämänlaatua. Itsensä liiallinen sukiminen voi tietenkin olla haitallista, mutta niin voi olla myös sukimattomuus. Hyvin painavan perusteen kaikelle turhamaisuudelleni olen löytänyt Banksyn, brittiläisen taiteilijan kotisivujen kautta vuosia sitten: siellä oli ilmeisesti brittisotilaan kirjoittama, hätkähdyttävä teksti, jossa kerrottiin kuinka keskitysleirillä olleet ihmiset saivat ihmisyytensä takaisin käyttämällä punaista huulipunaa. Koko teksti kokonaisuudessaan englanniksi löytyy esim. tästä linkistä: http://www.kissandmakeup.tv/2007/05/banksy_that_lip.html

3. Kulttuurityhjiö

Arvostan tyhjyyttä itämaisen filosofian elämänkatsomuksessa, mutta esimerkiksi salkkarien, musakanavien, tai big brotherin jälkeinen tyhjiö ei jostain syystä tuota jostain syystä samaa mielenrauhaa kuin onnistunut meditaatiohetki. En kiellä etten olisi katsonut kerran kokonaista jaksoa esimerkiksi BFF:ää (Paris Hiltonin tosi-tv -ohjelma jossa etsitään Parisille uutta best friend foreveriä, or TTYN!) Miksi ihmiset kuluttavat aikaa väkisin väännettyyn sirkushuviin? Tyhjyys on välillä ihan hauskaa, mutta ärsyttää esimerkiksi radiojuontajat jotka saavat palkkaa seiskan luemisesta radiolähetyksessä. (Pliis palkatkaa ees mut!)

4. Facebook-unet

Pari viimeisintä untani on liittynyt tavalla tai toisella facebookkin. Alkaa todellisuus hämärtyä. Ehkä pitäisi lopettaa?

5. Let’s just say, I wanna lie in bed all day

Tänään oli vahvasti sellainen päivä ettei olisi tehnyt mieli nousta sängystä ollenkaan. Sunnuntai ja vähän heikko happi, mutta ei se ole mikään huono idea keskellä viikkoakaan ja ihan liekeissä. No, onneksi on sentään tuplapalkka, järjestäyneissä uskonnoissa on siis edes jotain hyötyä!

Mijau, niin se kello vaan on taas yksi yöllä, joten öitä/ jotain vuorokaudenaikaa

-Cherry

keskiviikko 26. elokuuta 2009

Safkaposti

Olen vähän laiminlyönyt tätä blogia ja nytkin ajattelin vaan postata vaan pari ruokaohjetta, sillä pitäisi joskus ehkä nukkuakin. Olen sitten aika suurpiirteinen kokatessa!

Marinoidut soijablöntit (1-3:lle)



Tarvitset:
Puoli pussia soijanugetteja/suikaleita/tofua
Soijakastiketta pari reipasta lorausta
Vettä pari desiä
Kasviöljyä (rypsi, oliivi, kaikki käy)

Kiehuttele soijamöhkösi syömäkelpoisiksi eli n. 10-20 min vedessä johon muistit laittaa kasviliemikuution. Sitten sekoitat vaan soijakastikkeesta, öljystä ja vedestä marinadin ja annat blönttien lillua huolella siinä. Tsadaa! Piilota safkan sekaan ja väitä kirkkain slmin että se on lihaa.


Papumönjä (tosi moneen leipään)



Tarvitset:
Purkin kikherneitä
Desin pari oliiviöljyä (jos ei oo varaa ni rypsi käy kans)
Oikeaan hummukseen tulee valkosipulia mutta jos et halua uloshengittää sitä vielä seuraavanakin päivänä, niin laita vaan jotain yrttejä, kuten vähän tuoretta basilikaa

Tee näin:
Heitä kulhoon kikherneet, rasva ja yrtit, soseuta sauvasekoittimella, ja papumönjäsi on valmis! Läski vegaani laittaa tietenkin fätit kerrokset vaikka pahvin päälle ja nautii! Hummusta on kätsyä vaan lätkiä leivälle niin ei tarvitse miettiä mistä saa kasviksia ja proteiinia!)


Bon appetit!

lauantai 8. elokuuta 2009

Kiireistä lomailua

Heivaantaas kaikille! Tällä viikolla olen investoinut kirjallisuuteen eli tarkemmin sanottuna ostanut järkyttävillä summilla sarjakuvia. Kulkukatin Pojasta löysin seuraavat:

Viivi ja Wagner: Kuinka Kasvissyöjä kesytetään, Viime Syksyn Nemi (ihan vain kauniiden kuvien takia), Äidille Tuukka-Nalle, ja sitten vielä heräteostos: Leppiz, Ruohonjuuritason Casanova. Suosittelen lämpimästi kaikkia!
Kirjastosta taas olen aiemmin lainannut Animalian Halpaa Makkaraa - Tehotuotantokriittisiä Sarjakuvia -albumin. Vaikka propaganda onkin paikoin kyseenalaista (esimerkiksi yhdessä sarjakuvassa kanamunien tuotano rinnastetaan natsisaksaan), herätti teos silti ajatuksia ja sai ainakin minut tarkkailemaan ruokakaupan pakkausmerkintöjä entistä tarkemmin. Vaikkei ekofasismi iskisikään, albumi kannattaa tarkastaa jo ihan upeasti toteutettujen sarjakuvien ansiosta.

Viime viikonloppuna olin koko kesän ensimmäisillä festareillani Ankkarockissa, mutta ensi kesänä lupaan viimein raahautua Ilosaareen! Joka tapauksessa teharit oli aika pliisu, mutta silti asfaltti poltteli ja kaikki nuoret tyypit halusivat mennä sekaisin!


Flow -lippu on onneksi varauksessa, sillä siellä on iki-ihana
Festareista puheenollen, en suosittele ottamaan tatuointia ihan mistä tahansa kojusta. Pahimmassa tapauksessa voi käydä vaikka näin:

http://www.metro.co.uk/news/article.html?in_article_id=211260&in_page_id=34&expand=true

Auts. Eli lyhyesti, Turkissa oli käyetty mustaa Hennaa, ja lapsen herkkä iho+ polttava aurinko = todennäköisesti elinikäinen muisto lomatatuoinnista.
Mutta nyt vielä loppukevennykseksi vähän iloisempia kesäkuvia

Jäätelön hinta korreloi usein hameen pituuden kanssa, pistaasijäätelöä ja salmiakkia á 50 cent.

Ciao, Cherry

perjantai 31. heinäkuuta 2009

Höh sataa, eli blogipostin aika!

Oltiin tänään Namaskaarissa (tilatkaa no 17 eli se linssisetti, toimii) kun taivaalta alkoi tulla rankasti kaatamalla apinoita ja orankeja ja ehkä vähän vettäkin siinä sivussa. Oli siis aivan pakko siirtyä viereiseen UFF:iin sadetta pitelemään, (vaikka sadetanssi keskellä tietä houkutteli myös) joten ostin onneksi vain nätit kengät ja 10-vuotiaille lapsille tarkoitetun henkselimekon, kahden euron päivänä yht 4€.
Sillä aikaa sitä vettä tuli niin tuhatmilleittäin, että olin hyvin kiitollinen saadessani laittaa vielä hohtavan valkoiset kenkäni turvaan! Ostin myös ekokaupasta burgermixiä jolla korvaan ruuanlaitossa jauhelihan, (paitsi toi on kyllä aika vaaleaa niinkuin boksista näkyy!) ja mukaan tarttui myös soijanugetteja, joiden ulkomuoto herättää ihmisissä lähinnä hilpeyttä. (Hmh ne siis keitetään eka..)


No, ne on ainakin mielenkiintoisen näköisiä, saa nähdä kuinka mahtavan fiaskon niistäkin saa aikaan.!
Tällä viikolla ei ole valitettavasti draamaa tarvinnut tekaista kun perheenjäsen on joutunut sairaalaan. Siinä on kyllä hyvätkin puolensa, tulee kerrankin katsottua leffoja ja pelattua lautapelejä yhdessä. (Huomatkaa nurse-nappi!)


Olen myös kuullut enemmän tai vähemmän ajan kultaamia muistoja 70-luvulta, kun jopa parinmuodostus oli äärimmäisen poliittista. Samat geimithän tätä maailmaa vieläkin pyörittävät: ei mitään uutta Palestiina-Israel -vastakkainasettelussa, Vietnam on siirtynyt Lähi-Itään, ja no, kaupallinen massakulttuuri on sentään räjähtänyt käsiin! Onneksi jaksoin kuunella sitä paasausta, koska muuten en tietäisi missä sijaitsee muistiinpanot siitä kuinka maailman viisain ihminen kertoi neljä tuntia mikä on elämän tarkoitus.
Kun viikon taide-elämys on ollut Transformers 2 jossa höperön tutkijaisoisän nyhverövesa seukkaa autojen rassaamista tälläytyneenä ja playbotyyliin poseeraten rakastavan aivottoman törröhuulen kanssa, ( ja kuinka he totta kai pelastavat maailman) tunnen tiedon näistä kirjasista aiheuttavan pientä ylpeyttä, vaikkei geeneihin ehkä olekaan kytkeytynyt elintärkeää osaa maailmaa uhkaavien autoroboottialieneiden plääneistä. En toki aio tietenkään mainita niistä täällä tai missään tai kenellekään sanallakaan jos ne onkin ihan täyttä, no höpönlöpöä.


Mutta leffa oli siis todella korni ja puuduttava. Megan Fox on tietenkin kaikesta huolimatta aika kissa, vaikkei pelkkä ulkonäkö ja ruuvimeisselin piteleminen yltäkään sen ykkösosan nokkelan blondin ydinfyysikon hurmaavuustasolle. Hei, miksei kukaan ole tehnyt leffaa jossa treenatut ja pieneen esiliinaan pukeutuneet miehet ainoana intohimonaan elämässä PYYKKÄYS, KOKKAUS JA SIIVOUS, öljyilevät lihaksiaan ja poseeraavat nätisti maailman pelastaneen vaimonsa vierellä? Ostaisin.

Sain käsiini myös vihdoin City-lehden, ja selattuani lehden eli mainokset ja pikku pränttitekstit läpi lukaisin Akuliina Saarikosken haastattelun. Mitetin kauan arvostanko ihmistä yhtään vai onko hän vain turha huomionhakuinen pelle, mutta kun olin lukenut koko jutun ja katsoin sitä butch-poseerausta, päätin että pidänkin hänestä aika paljon. Pokkaa olla kolmekymppinen teini! RESPECT!

tiistai 28. heinäkuuta 2009

Blogini on auennut tervetuloa!

Tahdon toivottaa teidät, rakkaat lukijat, erittäin tervetulleeksi seuraamaan millaista on olla cherry on top!
Tai siis lähinnä pienenä kirsikkana suuressa kakussa. Mutta erityisesti tällaisena riotteja, hulinaa ja kimallusta rakastavana Kirsikkana! Huoliteltua ulkoasua ja laadukasta tekstiä odotellessa teen selväksi että kello hipoo kahta yöllä, ja tämän tekstin on tarkoitus toimia ainoastaan jonkinlaisena koko rytäkän käynnistyspostauksena.
Luvassa on radikaalia ruohonjuuritasoa, poliittista kähmintää ja vehkeilyä, kapinallista kansalaisaktivismia, mutta myös kauniista vaatteista, helyistä ja haisevista litkuista intoilua, sekä ehkä jotain jänniä kasvisruokakokeiluitakin. Kokkaaminen todella tapahtuukin jännän korkeimmalla tasolla, sillä osaan olla aika käsi keittiössä.. Noh, voin ainakin luvata että saatte kuulla kuinka saadaan pilalle jopa valmisruoka, kuten jäinen pakastekasviskeitto, ja miten tilataan nöyränä pitsa sen jälkeen.

Toivon että tulette viihtymään blogini parissa! :)

- Cherry